Napjainkban rendkívül népszerű a hazai cégek körében is a webáruházak és egyéb digitális kereskedelmi platformok használata. Nem meglepő tehát, hogy exponenciálisan emelkedik országszerte a B2C és B2B szegmens online értékesítési volumene is.
Még ennél is jelentősebb változás zajlott le az ipari beszerzés területén, ami az elmúlt egy évtizedben soha nem látott technológiai fejlődésen ment keresztül. Mára egyértelműen kijelenthető: egy ipari beszállító e-beszerzési platformok híján aligha tud versenyképes ajánlatot adni vevőinek.
E-procurement, mint alapkövetelmény
A multinacionális KKV- és nagyvállalati ügyfélkör ma már nem csupán előnyként értékeli, hanem alapkövetelményként várja el a beszállítóktól az integrált vállalati rendszerekkel kompatibilis e-beszerzési megoldások biztosítását.
“Egy ipari beszállító e-beszerzési platformok híján aligha tud versenyképes ajánlatot adni vevőinek” Németh Zoltán, ügyvezető igazgató, HAHN+KOLB Hungária Kft.
Korábbi cikkünkben részletesen foglalkoztunk a műszaki webáruház integrálásával a beszerzési folyamatokba. Mai összefoglalónkban a webshopon mellett, a három legfontosabb megoldás alapvető működési elvét szeretnénk bemutatni az olvasóinknak:
- E-katalógusok
- Open Catalog Interface (OCI)
- Electronic Data Interchange (EDI)
- HK Automaták
E-katalógusok
Elektronikus katalóguson sokan még ma is a digitalizált formában létező, általában PDF kiterjesztésű katalógusokat értik, melyek a céget, annak termékeit és szolgáltatásait mutatják be. Ez azonban egy tévhit, hiszen az e-katalógus manapság ennél sokkal kifinomultabb technológiát jelent.
E-katalógust emlegetve ugyanis azokra a fejlett kereskedelmi platformokra (például: Mercateo, Onventis, SAP Ariba) gondolunk az ipari beszerzés során, amivel egy standardizált, külső oldal segítségével a beszerzők könnyedén és praktikusan állíthatják össze a saját szortimentjüket.
Az elektronikus katalógusok működési elve:
- A beszerző az e-katalóguson keresztül látja a beszállítók termékeit és ott is adja le megrendelését.
- Az e-katalógus teremt kapcsolatot a vevő és a beszállító ERP rendszere között.
- A termék a beszállító logisztikai rendszerén keresztül jut el a vevőhöz.
Az e-katalógusok segítségével a beszerzők akár több beszállító kínálatából is egyszerűen kiválaszthatják a számukra legmegfelelőbb eszközöket vagy szolgáltatásokat. Mindezt gyorsan, átlátható platformon keresztül, digitálisan, automatizált folyamatok segítségével és személyre szabott árakkal tehetik meg.
Open Catalog Interface (OCI)
Ez az e-beszerzési megoldás a beszállító webáruháza és a beszerző által használt vállalatirányítási rendszer (ERP) között teremt kapcsolatot.
Az OCI akár több száz termék gyors és átlátható megrendelését is lehetővé teszi, táblázatos formátumban, cikkszámok, azonosítók vagy egyéb rendelési paraméterek alapján.
Az Open Catalog Interface előnye, hogy a bevitt adatokat automatikusan integrálja a webáruház rendszerébe, így akár több száz kattintástól és több órás rendelési folyamattól is megkímélheti a beszerzőt.
Az itt linkelt VIDEÓ nagyon jól bemutatja az OCI rendszerek működési elvét!
Electronic Data Interchange (EDI)
A legfejlettebb e-beszerzési technológiát manapság az Electronic Data Interchange jelenti, ahol a beszerző és beszállító vállalatok saját vállalatirányítási rendszerei kommunikálhatnak egymással automatizált eljárások és előre definiált folyamatok figyelembevételével.
Az Electronic Data Interchange legfontosabb előnyei:
- Automatikusan azonosítják a különböző jelöléssel ellátott termékeket, kiküszöbölve az eltérő rendszerek közötti különbséget.
- Dinamikus, személyre szabott árat képeznek a rendelt volumen paramétereinek (érték, súly, méret, stb) függvényében, amivel mindkét fél költséghatékonyabban képes működni.
- A szerződő felek a saját maguk által preferált adatokat használhatják a rendelési folyamatok során. (adatbázis típusok, fájl formátumok, jelölések, kódok)
Íme egy látványos VIDEÓ az EDI gyakorlati működéséről!
HK Automaták
Korábban már részletesen bemutattuk a HAHN-KOLB eszközkiadó automata megoldásait. Természetesen ezek a berendezések is mind a fent említett online beszerzési folyamatok egyikéhez kapcsolódik. Korábbi blogbejegyzésünkben jobban megismerheti az automaták adta lehetőségeket!
A HAHN+KOLB Hungária Kft. mindhárom e-beszerzési megoldást lehetővé teszi partnerei számára, ezzel biztosítva, hogy a vállalatok saját beszerzési platformjaihoz kapcsolhassák az összes beszerzési partnerüket. Szeretne még több szakmai információt megtudni ez E-Business felületekről? Bonyolultnak tűnik a megvalósítás? Töltse le ingyenesen E-Business kiadványunkat, vagy írjon nekünk a online@hahn-kolb.hu e-mail címre!